Op verkenning in Texel

20 augustus 2020 - De Cocksdorp, Nederland

Maandag 17 augustus, late namiddag

We gaan een ijsje eten in ijsboerderij Labora. Het smaakt heerlijk! Terwijl we wat rondneuzen blijkt het tevens een educatieve boerderij te zijn. We zien van heel dichtbij hoe een koe volautomatisch gemolken wordt. Er staan pasgeboren kalfjes. Intussen houden we de lucht in de gaten want er wordt weer onweer voorspeld.

Terug op de camping is het inderdaad bijna zover. We trekken ons met ons vijven terug in de grootste tent terwijl het flappert langs alle kanten. Dan volgt ook de regen en de donder. De bliksem valt niet zo op want het is nog overdag. De kids mogen Netflix kijken en vergeten tijd en ruimte.

Wanneer het voorbij is, kookt Bert in de voortent. We eten om beurten een duo van pasta. Wow, we zijn goed in het samenleven op een kleine ruimte. Of ben ik te vroeg met deze uitspraak? We zijn nog maar één dag weg.

‘s Avonds gaan we nog eens richting vuurtoren. Het water is bijna spiegelglad. De zon gaat onder. De zee kleurt roze, iets wat ik nooit eerder heb gezien. We zien twee zeehonden naar elkaar zwemmen. Zucht...

Dinsdag 18 augustus

We bezoeken het Juttersmuseum. Op de stranden van Texel spoelt geregeld wat aan. Uiteraard is dat voornamelijk rotzooi. Hier zijn ze zo slim geweest om die rotzooi samen te brengen in een museum. Dat klinkt raar maar het loont wel de moeite.

Daarna volgt een wandeling door de duinen in de buurt van De Koog. In het dorpje De Koog bezoeken we een visrestaurantje. Daar ontdekken we dat Thomas zijn pet kwijt is. Omdat het toch wel een belangrijke pet is, rijden we terug naar het eindpunt van de wandeling. Op de foto’s zien we dat hij daar zijn pet nog op heeft. Helaas, nergens meer te bespeuren...

Tegen 16u zetten we Bert af op het golfterrein. Thomas mag even mee om te oefenen terwijl ik met de meisjes ga winkelen.

Terug op de camping werken we wat voor school. We installeren ons tafeltje in de schaduw van een boom vlak naast een maïsveld. Zo had ik zelf ook wel naar school willen gaan. De kids leggen contact met enkele andere kinderen en amuseren zich op de trampoline. Thomas ontdekt de gocarts.

We eten smos als avondeten. Tegen 20u gaan we Bert terug halen op de golf. Hij heeft zich helemaal kunnen uitleven.

Woensdag 19 augustus

Sommigen van ons willen graag gaan fietsen, anderen niet. Hoe doe je dat, zo samen beslissingen nemen? We stellen het fietsen uit en gaan met de auto richting Oudeschild. We nemen daarbij kleine baantjes en passeren een prachtige molen. We bezoeken het museum Kaap Skil, heel erg de moeite waard met kinderen door de goede interactieve installaties.

We kopen verse vis en groentjes en keren terug naar de camping. We werken elke dag van de week voor school, behalve tijdens het weekend. Ik lees mijn eerste boek uit (was er thuis al in begonnen): ‘Daar waar de rivierkreeften zingen‘ van Delia Owens. Dit is een aanrader!

We maken nog een duinwandeling en zien Konik paarden in het gebied van de Slufter. We wandelen helemaal tot aan de monding en keren langs de waterlijn terug. De schelpen op het strand zien er prachtig uit, anders dan aan de Belgische kust. De meeste schelpen zijn nog heel en hebben hele mooie zachte kleuren. De rest van het gezin wil in het water, sommigen met kleren, anderen zonder. Deze keer blijf ik op het droge. Terug op de camping begint Bert de vis klaar te maken.

We kruipen op tijd in ons bed. Het regent lichtjes maar dat kan ons niet deren.

1. Mama Mie Omi:
    21 augustus 2020
    Leuke verhalen , tof verteld zelfs nu we jullie al volgden via What’sapp .
    Ben benieuwd naar het vervolg