Afscheid aan de voet van de Vesuvius

31 oktober 2020 - Ercolano, Italië

Gisterenochtend hebben we familieraad gehouden in het grote bed (nadat Bert en ik een ‘pre-raad’ hebben gehouden). De uitkomst is dat we een punt zetten achter onze reis. Morgenochtend beginnen we aan de terugtocht naar België met voorziene thuiskomst op dinsdagavond.

Geen fijne beslissing maar één keer de beslissing genomen is, is het makkelijk schakelen.

De verschillende regio’s in Italië nemen maatregelen om het virus in de dijken. Verwacht wordt dat de centrale overheid volgende week bijkomende stappen zal ondernemen. De cijfers stijgen intussen ook hier erg snel. Je voelt aan dat het hier ook zal mislopen net zoals momenteel overal in Europa.

Een lockdown was voor ons sowieso een rode lijn. We willen geen lockdown doormaken in een ander land omdat de uitkomst hoogst onzeker is. Tijd dus om ons boeltje bij elkaar te nemen en de terugtocht aan te vatten.

We kiezen om in drie dagen te rijden en voor het verkeer onderweg komt het goed uit dat het het Allerheiligenweekend is.

Veel vroeger dan de bedoeling was maar heel blij dat we de voorbije periode hebben mogen meemaken en beleven.

Wat hebben we nog gedaan?

Vrijdag 30 oktober

We spenderen een flink deel van de ochtend aan het trachten te bemachtigen van online tickets om de Vesuvius te bezoeken. Je hebt een toegangskaartje nodig en dit kan enkel online besteld worden. Na een slopende procedure komen we eindelijk aan het betalingsschermpje maar de betaling wordt helaas niet gevalideerd. We doen de hele procedure nog eens over maar ook nu lukt het niet. Als je wat zoekt op internet vindt je getuigenissen van anderen met hetzelfde probleem. We schrappen dus het bezoek aan de Vesuvius en besluiten Pompei te bezoeken. Dat is gewoon een kwestie van naar daar rijden, aan de lege ingang kaartjes kopen en binnenwandelen. Er zijn wel andere toeristen maar meestal liggen de straten er uitgestorven bij. Met de kaart stippelen we een route uit en maken we een keuze want het is veel te groot om doelloos rond te lopen. We hebben het geluk dat we het beroemde hoofd van Alexander De Grote kunnen zien hoewel dat deel eigenlijk tijdelijk afgesloten is om wille van restauratiewerken. Terug thuis bekijken we nog enkele animatiefilmpjes zodat het nog aanschouwelijker wordt wat er in 79AD precies gebeurd is.

Op de terugweg passeren we een wijnhandel die op de FIVI app staat. Terwijl de zon ondergaat worden we goed ontvangen en proeven we enkele glaasjes. We vullen onze wijnvoorraad terug aan. We gokken dat we in totaal toch wel plaats hebben voor 18 flessen. We worden geholpen door vader en zoon, 5de en 6de generatie wijnbouwers op de hellingen van de Vesuvius sinds 1780. We mogen een kijkje nemen in de grot/wijnkelder die op natuurlijke wijze is ontstaan in de lava. Bij het afrekenen krijgen we een flesje olijfolie van eigen kweek mee. Vader heeft een roze bril rond zijn nek hangen. Dit wordt een herinnering om te koesteren...

Zaterdag 31 oktober

Vorige week bereikte ons het droevige nieuws dat een neef van Bert tragisch om het leven is gekomen. Vandaag is de uitvaartdienst. Terwijl onze kinderen buiten een halloweenfeestje voorbereiden voor deze avond zitten Bert en ik aan de keukentafel met dikke ogen naar een schermpje te staren terwijl de tranen over onze wangen biggelen. Het raakt me erg ook al heb ik deze man zelf niet gekend.

Na afloop pakken we een kleine picknick in en vertrekken we met de auto richting de Amalfi kust. Het is een zeer bochtig parcours. De kinderen willen graag naar het strand maar dat blijkt in de buurt van Napels niet zo eenvoudig. We komen terecht aan een wandelpad dat het ‘pad der Goden’ genoemd wordt. De zon schijnt heerlijk en we komen best wel wat Italianen tegen. Wat een pad is dit! Langs steile rotsen met een prachtig zicht op het veel dieper gelegen water. Onderweg nemen we de tijd om te picknicken en om hagedissen te vangen. We keren op tijd terug naar huis om de ondergaande zon te kunnen zien en om het halloweenfeestje verder voor te bereiden. De kinderen zijn helemaal in de stemming, Bert en ik hoeven niets te doen en laten ons zo dadelijk verrassen.

We zijn heel dankbaar voor alles wat we hebben mogen beleven. Hoewel anders dan verwacht is het een avontuur geworden om nooit meer te vergeten...

Draag goed zorg voor jezelf en voor elkaar!

1. Eveline hoogstijns:
    1 november 2020
    Ik ga jullie fijne verhalen missen.
    Nog een fijne en veilige terugreis.
    Hou jullie goed
  2. Anneleen Verckens:
    1 november 2020
    Moedige beslissing! Een veilige terugreis gewenst, en bel eens als jullie terug thuis gesetteld zijn hé ;-). Wel heerlijk voor de kinderen om direct met 2 weken vakantie te kunnen starten :-D.
  3. Gudrun Schuurmans:
    2 november 2020
    nog een veilige terugtocht .. zo jammer voor jullie maar inderdaad beter zo nu .
  4. Valere:
    4 november 2020
    ANNETTE jammer maar kei zo tof geweest Wij hebben mee genoten Welkom terug in DIEPENBEEK Dikke Corona knuffel