Wijnblog deel 2

27 oktober 2020 - Cortona, Italië

Nadat we in Verona iedereen aan de Valpolicella en Bardolino zagen smullen toch wat uitleg over dit heerlijke goedje dat ten noorden van Verona wordt gemaakt.

Het Garda meer is in één van de laatste ijstijden ontstaan als een reusachtige gletsjer die het land heeft gemaakt tot wat het nu is. Het Garda meer kan je dus beschouwen als een gletsjermeer en de streek rond Bardolino tot aan de rivier de Adige is onderhevig aan de oude werking van de gletsjers met weinig vruchtbare gebieden met veel rots. Daarom is de wijn uit Bardolino zeer licht, mineraal en fruitig.  Het beetje het tegenovergestelde aan zijn buur de Valpolicella waar je een zwoele volle tanninerijke wijn kan proeven. Beide bestaan uit wijn gemaakt van de Corvina druif en Rondinella druif.

Eerste bezoekje aan de supermarkt geeft direct aan dat je hier koopjes kan doen. Ik ga altijd naar de afdeling regionale wijnen en kon een Bardolino kopen tussen 3 en 6.5 euro en een Valpolicella tussen de 4.5 en 7.5 Euro.  Na uitvoerig testen in de daaropvolgende dagen was ik zeer tevreden van mijn aankoop.

De Amarone kost standaard 20 Euro maar dat heeft te maken met de methode waarmee deze godendrank wordt gemaakt. Amarone wordt gemaakt door de druiven te drogen na de oogst zodanig dat het sap van de druiven krachtiger en zoeter wordt. Hierbij krijg je een smaakbom met een alcoholgehalte van boven de 15%. De Ripasso is een tussenvorm waarbij de klassieke wijn gemaakt van de Corvina druiven, wordt gemaakt met de resten van de Amarone pulp. Je behoudt het volle fruitige van de Valpolicella en je krijgt er de nadronk van de Amarone bij. Prijs is de helft dus voor ieders wat wils.

We bezochten wijnhuis La Fraghe vlakbij het shoppingscenrum van Affi aan de voet van Cavaion Veronese. Mathilde is de eigenares en tegelijk president van de 1400 onafhankelijke wijnbouwers van Italië. Ze is er in 1987 begonnen en kon het destijds niet laten om ook wat Cabernet Sauvignon te planten in deze streek.

Ze hebben er een heerlijke rosé of Claretto (van het Franse Claret). We kochten de Bardolino classico met blend van Corvina en Rondinella en kochten de 100% Rondinella (heel fruitig en fris) en de Cabernet Sauvignon die te vergelijken is met een betere Bordeau van linkeroever.

Volgende stap in onze reis is Toscane en ook hier kan je een boek schrijven over alle verschillende wijnen.

Kort beginnen met de Chianti (lekker met hersenen volgens Hannibal Lector), vervolgens heb je Brunello di Montalchino, duur maar oh zo verfijnd en dan de vino nobile di Montepulciano, het drankje van de edelen, pausen en koningen. Allemaal Sangiovese, allemaal lekker.

Met al de historiek en vooral de Amerikaanse toeristen heb je ook nog de Super Tuscans. Wijnen die Robert Parker (invloedrijke Amerikaans recensent) zo geweldig vond dat Amerikanen er 100de Euro’s voor neerleggen. De bekendsten: Sassicaia (250-750 Euro), Tignanello (450-1500 Euro), Solaia (550-...Euro). Op de foto van wat wijnzaakjes In Montepulciano en Cortona zie je de vaak lege maar ook volle flessen staan voor de rijke Amerikaanse toeristen. Neemt niet weg dat ze geweldig lekker moeten zijn (zie maar op je Vivino app).

Wij zitten in Cortona en daar heb je de Cortona DOC (denominatione de origine Controllada) en dit is Shiraz. Shiraz in Italië? Yep, blijkbaar hebben ze hier dezelfde ondergrond als in de Rhône vallei (Côte Rotie en Hermitage) en ja, ze maken hier geweldig lekkere Shiraz. Ik had graag een bezoekje gebracht aan de wijnmaker Fabrizio Dionizio maar helaas kan je hier in het weekend geen bezoeken doen. Ik heb dan maar op de markt in Cortona 6 flessen Cortona DOC van 6 verschillende wijnbouwers laten inpakken om naar België te versturen.

De wijn is zwaar, tanninerijk, alcoholrijk (15%) en heeft een heerlijke nadronk. Ik ben momenteel de goedkoopste (9 Euro) aan het drinken van wijnhuis Angelo Vegni en ik ben zeer benieuwd om de wat betere wijnhuizen te proeven als ik thuis ben.

Op naar Lazio. Wijn in Lazio? Ja hoor, ook hier gaan we wat lekkers proberen te vinden.

1. Eveline hoogstijns:
    28 oktober 2020
    Bert ik zal je anders ons adres doorgeven dan kan je je flessen ook naar ons opsturen he.
    Hier zit ook een liefhebber van de Toscaanse wijnen. :)
  2. Georges Lauwers:
    28 oktober 2020
    Graag deel ik je mening over de Toscaanse wijnen, Bert ! Een reisje naar de Toscaanse regio is trouwens nooit goed voor het gewicht van mijn auto bij terugkeer en voor de plaats in mijn wijnkelder, wanneer de naleveringen in Elewijt toekomen. Geniet nog van jullie rondreis !