Storm Francis treft niet enkel België

28 augustus 2020 - Amt Schwaan, Duitsland

Een dag met aanhoudende regen: check!

Een natte tent opbreken terwijl het intussen ook nog eens regent: check!

Bonus: een natte tent ‘s avonds terug rechtzetten terwijl het opnieuw regent: check!

We hadden ook gewoon op hotel kunnen gaan maar voorlopig vinden we het meestal nog lollig.

Storm in België betekent doorgaans ook storm in  het noorden van Duitsland. Onze laatste nacht in Bad Zwischenahn waait het heel hard met geregeld striemende regen. Dat is niet bevorderlijk voor de nachtrust, althans niet voor volwassenen.

De volgende ochtend regent en waait het nog steeds. Na een vluchtig ontbijt halen we eerst de grootste tent leeg. Dan brengen we de kleinste tent binnen in de grote en we proberen de binnententen zo goed en zo kwaad als het gaat droog te houden. De buitententen gaan nat in een tas en worden zo gestapeld dat ze de slaapzakken en matjes niet raken.

We rukken verder op naar het noorden. Het blijft gieten en ik ben blij dat Bert rijdt. We besluiten om niet naar Hamburg te gaan hoewel dat ook een zeer mooie stad moet zijn. De stad lijkt ons echter te groot om met ons gezelschap te doen. Na een korte stop in een wegrestaurant waar we spek met eieren eten (aan een gewone tafel!), rijden we door naar Lübeck. Lübeck is net als vele andere steden in de ruime omgeving een Hanzestad. Deze steden hadden onderlinge verdragen om de handel te regelen. Het is een stad met een kenmerkende skyline met zeven opvallende torenspitsen. Het blijft regenen. We gaan op goed geluk één van de kerken binnen en onderwerpen deze aan een vrij grondig onderzoek. Met name Thomas is zeer enthousiast (oprecht, niet ironisch). Tegen 16u gaan we binnen in een gezellig restaurantje en bestellen een uitgebreide maaltijd. Wanneer we daar buiten komen regent het NIET. We gaan een tweede keer naar de middeleeuwse toegangspoort en ik kan één foto nemen. Vervolgens begint het opnieuw te regenen. De kinderen zagen of klagen niet. We keren terug naar de auto en vervolgen onze weg naar de volgende camping. Het weer klaart opnieuw op, we zien een regenboog en de zon schijnt. Ineens stopt het verkeer op de snelweg. We komen geen millimeter meer vooruit en dat gedurende een half uur. De linker file zet zich keurig links, de rechter file staat helemaal rechts. Zo ontstaat er in het midden een vrije strook voor de hulpdiensten. Die waren blijkbaar al gepasseerd want die hebben we niet gezien. Na een half uur begint iedereen terug te rijden. Niks geen harmonica gedoe, gewoon rijden...

Bij aankomst op de nieuwe camping begint het helaas opnieuw te regenen. We krijgen wel een prachtig plekje met zicht op de rivier en pal aan de speeltuin.

We beginnen onze natte boel uit te pakken. Onze tentharingen trekken krom op de onderliggende boomwortels maar we slagen er toch in om alles recht te zetten. Enige tijd later liggen we droog in onze nest.

Donderdag 27 augustus

Het is droog wanneer we opstaan. Ik ga boodschappen doen in de Lidl. Ik moet de hulp inroepen van een vrouw om te weten hoe ik het brood uit de kast moet krijgen. Het juiste antwoord is: ‘met een schep via een gleuf het brood zijwaarts manoeuvreren en uit de bak duwen’. Na het ontbijt begint het te regenen en we besluiten onze regenbroeken voor het eerst aan te doen. We maken een stevige wandeling waardoor we het al snel te warm krijgen. Het regent geen druppel.

In de late namiddag werken we voor school. Thomas kan ongelooflijk lelijke gezichten trekken, zijn ondertanden op zijn bovenlip zetten en rood aanlopen. Natuurlijk helpt dat niet.

Vrijdag 28 augustus

Vandaag is een regenachtige dag. Terwijl ik opzoek wat we in Rostock allemaal kunnen bezoeken, blijkt hier een hele mooie zoo te zijn. Toevallig had Rosanne gisteren aangegeven dat ze graag nog eens naar een dierentuin wil gaan. Ok, dus vandaag dierentuin en morgen Rostock. Morgen zou het ook zonniger moeten zijn. Het lijkt ons leuker om de stad met mooi weer te bezoeken.

De zoo blijkt een toppertje! Er is een gebouw volledig gewijd aan Darwin, een Polarium, er zijn mooie hoge bomen (Bert is enthousiast over alle mooie bomen die hij tegenkomt). We zien een sneeuw luipaard in beweging, dwergnijlpaarden (lievelingsdier van Rosanne), zeeleeuwen, een beerkat (bestaat echt!) en zoveel meer. ‘s Middags eten we, jawel, bratwurst.

Terug op de camping installeren we ons met het schoolwerk. We hebben nieuwe buren gekregen met hondjes en muziek. Benieuwd wat de nacht gaat geven.

1. Bozzel, fluffie & the dudes:
    29 augustus 2020
    Dag mooi gezelschap!

Wij (en zeker de kinderen) zijn blij dat we via jullie verhaal een nieuw dier hebben leren kennen :-) Als je verderop een olifantkat ziet moet je het dus zeker ook laten weten! :-)

Sam wil ook graag de groetjes aan iedereen en Mauro kan maar moeilijk geloven dat jullie nog steeds in de auto zitten...

Cheers!

Thomas, Karen, Sam, Mauro