Kwakkelweer in Duitsland

25 augustus 2020 - Bad Zwischenahn, Duitsland

Kwakkelweer in Duitsland, hoera!

Na twee mindere nachten heb ik twee nachten geslapen als een roos. Bovendien hebben we vanmorgen kunnen ontbijten met een waterzonnetje. Maar even terug in de tijd...

Vrijdag 21 augustus

We zetten onze tenten op in Bad Zwischenahn op een camping vlak bij een golfterrein. Vergeleken met Texel, staan we allemaal kort op elkaar. Als je het sanitaire blok wil betreden, wort je geacht een mondmasker te dragen. In Duitsland geldt de mondmaskerplicht vanaf 6 jaar. Onze buren zien er op het eerste zicht leuk uit. Mijn mening wijzigt echter grondig naarmate de nacht vordert.

Zaterdag 22 augustus

We huren vijf fietsen en maken een tocht rond het meer. Rond het meer staan prachtige gebouwen met onder meer een groot revalidatiecentrum. Dit is een plek voor de oudere welgestelde Duitser. We passeren een prachtig hotel. Terwijl we met de fiets passeren zien we een vreemd tafereel: het voltallige personeel van het hotel (althans zo lijkt het) staat opgesteld in rijen op het grasveld voor het hotel. Eén man praat door een microfoon maar zijn woorden lijken totaal verloren te gaan in de wind. En dan zijn we er al voorbij. Het doet me denken aan een scène uit ‘reizen Waes’ waarbij Tom Waes naar Japan reist en getuige is van een speciaal opleidingscentrum.

Vermits we gisteren tijdens onze ‘reisdag’ niet voor school gewerkt hebben doen we dat vandaag.

Daarna willen we nog een fietstocht maken maar de regen doet ons anders beslissen. We blijven voorlopig in de tent.

Zondag 23 augustus

We bezoeken Oldenburg. We zijn al snel gecharmeerd door de talrijke terrasjes en hippe zaakjes. Op zondagvoormiddag loopt hier effectief volk rond ook al zijn de winkels gesloten. In een park zien we gekleurde vlaggetjes ophangen langs het water. Waterfietsen!!! De kinderen zijn dolblij en krijgen daarna een pannenkoek. We bezoeken het natuurhistorisch museum op een drafje. Vooral de zaal met de opgezette dieren maakt indruk. Rosanne krijgt er niet genoeg van en wil ook nog een kunstmuseum bezoeken. De rest van het gezelschap past daar echter voor.

Maandag 24 augustus

Bert vertrekt in alle vroegte naar de golf. Ik hoor de auto zelfs niet vertrekken. De kinderen en ik spenderen een flink stuk van de voormiddag aan het schoolwerk. Ik doe de was, net als thuis met een wasmachine. De uitdaging bestaat erin om alles gedroogd te krijgen tegen de avond. Met touw maken we een waslijn onder het enige afdak. Namiddag lummelen we wat rond de tent. Tegen de late namiddag besluiten we te gaan zwemmen. We schuiven netjes aan met ons mondmasker. Aan de kassa aangekomen blijkt dat we hadden moeten reserveren, doeme toch! Dit hadden we uiteraard kunnen weten. We reserveren ineens voor morgen. Tegen de avond willen we nog een wandelingetje maken rond een ander meer. Het ligt er vrij idyllisch bij tot we op Google Maps zien dat er een nudistenkamp vlakbij is. We wandelen snel verder en blijven niet rondhangen.

Dinsdag 25 augustus

Bezoek aan Bremen! Bremen ligt op een klein uurtje rijden van onze camping. Onderweg luisteren we nog maar eens naar de Bremers Stadsmuzikanten van het Geluidshuis. Het is droog en de zon schijnt een beetje. Bremen is een prachtige stad. We vinden het standbeeld met de ezel, de hond, de kat en de haan al snel. We dwalen door het middeleeuwse centrum en bewonderen het Rolandstandbeeld. Dit beeld dateert van 1404 en symboliseert de vrijheid van de stad. Na het beluisteren van het sprookje van het Geluidshuis kunnen we niet anders dan ‘s middags bratwurst eten.

Namiddag bezoeken we het Universum museum. Het is volledig gewijd aan techniek, natuur en de mens. Zo’n beetje als Technopolis. Nonkel Jan zou hier zijn hart enorm kunnen ophalen...

Daarna trekken we opnieuw naar het zwembad. Deze keer zijn we netjes in orde met onze reservering en laten ze ons vriendelijk door. We besluiten dat we overal waar we verblijven de lokale zwembaden willen leren kennen. Dat van Oldenburg is alvast dik in orde, ook de glijbanen vallen in de smaak.

Het miezert wanneer we ‘thuis’ arriveren. We installeren ons met onze kookvuurtjes onder het afdak en Bert tovert een heerlijk gerecht met zalm en rijst op tafel.

Morgen breken we ons kamp op en rijden we richting Rostock.

Gehoord op de Nederlandse radio: “...belt u op kosten van de staat naar 0800...”

Gehoord op de Belgische radio: “...belt u naar het gratis nummer 0800...”

Een subtiel nuanceverschil...

1. Ine Frencken:
    25 augustus 2020
    Mooie reisverhalen, lezen makkelijk weg . Je hebt een leuke schrijfstijl Martien. En ik zie ook veel prachtige foto's. Genieten maar!
  2. Bozzel, fluffie & the dudes:
    Fijn om te lezen hoe het jullie vergaat! Mooie foto’s ook. Enige nadeel is dat ik nu zin heb in bratwurst 🙂
  3. Cindy Bielen:
    27 augustus 2020
    Super om te volgen, nog geen plaatsje gehoord waar ik zelf ook niet ben geweest maar we zien het wel elk door heel andere ogen en met een duidelijk eigen bril...:) Ik vond bad zwischenahn verschrikkelijk met zijn peperduur kuuroord en revalidatiecentrum en vooral overtal aan bejaarde toeristen. We zijn daar heel snel weggevlucht, haha. Dus waarschijnlijk niet de tijd genomen om het werkelijk te ontdekken buiten een snelle blik op het meer met zijn zwanen. Mooi dan om te lezen hoe jij daar met een hele andere roze bril naar aan kijkt en genieten moet je doen. Groot gelijk. Bremen vond ik zelf ook heel mooi, maar ook zeer toeristisch...op naar Hamburg zou ik zeggen, dat zijn nu nog maar enkele sprongen meer... Als je echt eens terug naar natuur wilt natuurgebied Lineburgerheide is ook heel mooi en onze kids hebben ook heel erg genoten in het Serengeti park. Ik kijk nu al uit naar je nieuw plaatsjes die voor mij ook mogelijk nieuwe ontdekkingen zijn
  4. Anneleen Verckens:
    15 september 2020
    Bratwurst, bratwurst,... blijf genieten samen!