Eerste tussentijdse evaluatie

15 september 2020 - Olunda, Zweden

We zijn nu een maand onderweg en het is dus een geschikt moment voor een eerste tussentijdse evaluatie.

Want, heus, waarom zouden we een rondreis willen maken door meerdere landen in volle corona periode?? Hadden we nu echt niets beters kunnen bedenken?!

Tja, tijdens de maanden maart, april en mei hebben we onze situatie langs alle kanten bekeken en dit kwam er voor ons als beste optie uit. Normaal zaten we nu ergens in Azië en deze roadtrip is dus wel een beetje ‘tweede keus’ maar we zijn heeel blij dat we dit aan het doen zijn. We zijn nu al op plekken geweest waar we zonder corona nooit geraakt zouden zijn.

We kunnen weinig vooruit plannen. We kunnen ons niet inlezen in een Lonely Planet of een Rough Guide maar we hebben vaak wel internet en vinden zo voldoende informatie.

Elke dag dienen zich nieuwe zaken aan, vaak verrassend, soms aangenaam, soms kl***. Elke keer moet je je aanpassen en flexibel omgaan met wat er gebeurt.

Het allerfijnste aan deze reis is dat je volledig op je eigen ritme leeft. Je hoeft geen rekening te houden met schooluren, werkuren, hobby’s allerhande. Van onze huwelijksreis hebben we onthouden dat er drie basisnoden zijn: 1. Voldoende slaap; 2. Goed eten; 3. Basis hygiëne. Als deze drie noden vervuld zijn kom je al een heel eind.

De kinderen doen het fantastisch goed. Ze zeuren weinig en proeven vlot van alles wat hen wordt voorgeschoteld. Het schoolwerk gaat nog steeds met ups en downs maar ik leef op goede hoop dat dat steeds beter zal gaan met minder gemopper en minder gedoe. We slagen er wel vrij goed in om ons aan ons ritme te houden.

Bert en ik zijn ongeveer 24u per dag samen maar we zijn zelden slechts onder ons tweeën. Binnenkort ontmoeten we omi en opa in Polen. Misschien willen ze dan wel eens babysitten.

Het weer speelt me een beetje parten. Ik hou van de zon en van temperaturen boven de 20 graden. Ik durf daar wel eens over te zeuren. Gelukkig ben ik de enige die daarover zeurt want met vijven zeuren zou niet te harden zijn.

Corona heeft nog niet moeilijk gedaan. We zijn vlot de grenzen overgegaan en in Zweden moet je hard zoeken naar mensen die een mondmasker dragen. Wel wordt er consequent gevraagd om afstand te houden en is er veel ontsmettingsgel.

Internet speelt een belangrijke rol niet enkel om informatie op te zoeken maar ook en vooral om in contact te blijven met het thuisfront. We maken het meest gebruik van de videochat van Whatsapp, echt een heerlijke uitvinding!

Terug naar de orde van de dag...

Zondag 13 september

De zon schijnt! Vandaag is Stockholm ongetwijfeld nog mooier dan gisteren... Wij hebben echter tickets geboekt voor Drottningholm, het paleis van de koningin even buiten Stockholm. Het paleis is beschermd door UNESCO en de koninklijke familie woont er effectief. Een deel van het paleis staat open voor het publiek met alle pracht en praal van de voorbije eeuwen. Ook de tuinen zijn prachtig aangelegd.

Tegen de middag gaan we lunchen in het restaurant van het dichtsbijzijnde golfterrein. We willen graag enkele balletjes slaan maar de driving range is in onderhoud.

We zetten koers naar ons nieuwe onderkomen voor de volgende vier nachten. Onderweg maken we een stop in Sigtuna, het oudste stadje van Zweden. Het is een heel charmante plek waar ook wat overblijfselen in de vorm van rune-stenen te vinden zijn. We eten er een lekker (en duur) ijsje en vervolgen onze weg naar Olunda. We worden opgewacht door Kirsy die ons rondleidt en uitleg geeft. De rondleiding is uiterst beknopt want ons stulpje is ongeveer zo groot als een tuinhuis van maximaal 10 vierkante meter. Binnen eten wordt een uitdaging. Hier staan verschillende huizen wat rommelig bij elkaar met ook 2 ‘cabannetjes’ en een caravan die verhuurd worden. We zitten droog en warm.

Maandag 14 september

Vandaag bezoeken we de universiteitsstad Uppsala. De universiteit werd gesticht in 1477. Er staat een prachtige kathedraal. De auto staat vrij ver geparkeerd waardoor we al een hele wandeling achter de rug hebben vooraleer we in het centrum arriveren. We blijven allebei een beetje op onze honger zitten en hadden er precies meer van verwacht. In de bibliotheek maken we wel kennis met de zilveren bijbel, de codex argenteus, geschreven in de 6de eeuw in het Gotisch. Het is het oudst bewaard gebleven document in een Germaanse taal. Indrukwekkend!

In de loop van de namiddag keren we terug naar ons stulpje en zetten ons aan het schoolwerk. Daarna spelen de kinderen met het aanwezige speelgoed in de tuin. Er staat ook een grote trampoline waar ze hun hart kunnen ophalen.

De weersvoorspelling voor vandaag was zonnig en 21 graden. De zon hebben we amper gezien maar we hebben misschien wel 20 graden gehaald.

Dinsdag 15 september

Vandaag bezoeken we Gamla Uppsala, het oude Uppsala. Op deze plek staan een aantal grafheuvels van Vikingkoningen en zijn de resten gevonden van een aantal woningen. Er staat een modern museum waar we helemaal alleen zijn. Een groep schoolkinderen is net naar buiten gegaan. We leren meer over de geschiedenis in deze omgeving. Vervolgens krijgen we 2 iPads mee om buiten mee rond te lopen. De iPad zorgt voor een soort virtual reality waarmee de omgeving wordt weergegeven zoals ze vroeger vermoedelijk was. Heel grappig om de kinderen op die manier achter die iPad te zien lopen...

Na dit bezoek is het middag en rijden we door naar het zwembad. We eten enkele kleine pannenkoekjes in de taverne vooraleer we binnen gaan. Het is een semi subtropisch zwembad naar Scandinavische maatstaven dus niet zo heel erg warm vergeleken met Hengelhoef maar het grote voordeel is dat we het bijna helemaal voor ons alleen hebben. Er is bovendien een sauna! De kinderen houden het heel lang vol maar na verloop van tijd is het toch tijd om huiswaarts te keren. Het schoolwerk wacht...

Gisteren hebben we een hele lap rendiervlees gekocht. Vandaag gaat die lap op de BBQ. Dat is wel een uitdaging wanneer het miezert. Terwijl ik met de kinderen met het huiswerk bezig ben, maakt Bert het eten klaar. Het smaakt heerlijk! Terwijl de kinderen de afwas doen geniet ik van enkele telefoontjes.

Bert heeft enkele houtblokken op de BBQ gegooid en pudding gemaakt. Ik zit nu in het donker langs het vuurtje. De sterren aan de hemel zitten verstopt achter de wolken maar we weten zeker dat ze daar zijn en genieten evengoed...

Volgende keer mag ik niet vergeten om kort iets te zeggen over Pelle Svanslös alias Pietje Kortstaart.

1. Bozzel, fluffie & the dudes:
    15 september 2020
    Leuk om de updates te lezen! Een stukje rendiervlees zouden we ook wel eens willen proeven. En Pietje Kortstaart heeft onze interesse alvast getriggerd :-)

Op het weer valt overigens altijd wel iets aan te merken hoor. Hier is het 33 graden vandaag, dat is dan weer wat te veel van het goede.

@Bert: dit weekend nog eens bijpraten?
  2. Anneleen Verckens:
    15 september 2020
    Benieuwd naar het vervolg!
  3. Christel:
    16 september 2020
    Zalig om te lezen. Wat kan jij goed schrijven Martien! Hoe smaakt rendiervlees eigenlijk?
  4. Eveline hoogstijns:
    16 september 2020
    Het is echt leuk om jullie verhaal te volgen. Kijk al uit naar het volgende verslag.
  5. Catherine fabry:
    16 september 2020
    Heerlijk om te lezen...kan me alles perfect voorstellen 😉👍🏻 Geniet van jullie avonturen ❤️
  6. Els:
    16 september 2020
    Ik ben volledig mee in het verhaal ....... zaaaaalig !!
  7. Opa Geukens:
    17 september 2020
    Nu weten Opa en Omi wat ze moeten doen in Polen
    Babysitten!!
  8. Inge, Hans, Anouk en Tim:
    19 september 2020
    Wij genieten op afstand mee van jullie reisavonturen! Heerlijke schrijfsels om bij weg te dromen! Respect voor de petjes die jullie dragen: partners, ouders, onderwijzers, reisgidsen, koks, entertainers... Die kids van jullie gaan hier de rest van hun leven de vruchten van plukken! Go with the flow, we love it xxx