Vier dagen zonder WIFI... we hebben het overleefd!

9 september 2020 - Baggekärr, Zweden

Ons huisje van de voorbije dagen was voorzien van allerlei nuttige zaken. Het enige dat ontbrak was WIFI... Geen probleem voor de kids, wel een beetje voor de mama en voor de blog.

Vrijdag 4 september

We laten Malmö achter ons en rijden naar het noorden. Tegen de middag gaan we lunchen in een restaurant dat Bert op voorhand had uitgezocht. Het is redelijk fancy en we zijn er niet op gekleed maar we lachen eens lief en ze lachen vriendelijk terug. Het restaurant ligt aan het water, vlakbij een rommelig vissershaventje. Het zit goed vol met allemaal Zweden. Dat is altijd een goed teken... De keuze is beperkt (vlees, vis of vegetarisch). Er staat water op tafel en zowel de salade vooraf als de koffie met een koekje achteraf is inbegrepen. Bert is helemaal in zijn nopjes en ook de kinderen doen hun best om het lekker te vinden. Na de lunch maken we nog een korte wandeling over de pier. Het water spat op tot boven de rand wat tot uitgelaten reacties leidt. Daarna vervolgen we onze weg. We hebben een schattig huisje (binnenoppervlakte ongeveer 16 vierkante meter) gevonden in Tjuvkil, even ten noorden van Göteborg. De WC en de douche zijn ondergebracht in een apart gebouwtje. We voelen ons meteen thuis. Het enige dat ontbreekt is WIFI. We hebben wel nog 4G op onze gsm maar dat durf ik niet zo goed te gebruiken want de maand is nog maar net begonnen. Nadat we ons geïnstalleerd hebben maken we een wandeling in de omgeving tot aan het water.

Zaterdag 5 september

Ten westen van Göteborg liggen talrijke rotsachtige eilandjes, ook wel de ‘archipel van Göteborg’ genoemd. Wij rijden met de auto naar Marstrand en doorkruisen opeenvolgende eilandjes. Dat levert hele mooie vergezichten op. Het laatste eilandje is enkel te bereiken met een ferryboot. Op Marstrand ligt een grote burcht uit de tijd van de conflicten tussen de Denen en de Zweden (17de eeuw). Terwijl we de burcht langs de buitenkant bewonderen wordt de lucht heel donker. Er komt een fikse regenbui aan. We gaan op tijd schuilen in het cafeetje en genieten van een koffie en een wafel. Na een tijdje klaart het op maar er zijn nog buien op komst en we trekken onze regenbroeken aan (die we bij hebben in onze rugzak, oef). We maken een wandeling over het eiland en picknicken in een grot die sinds jaar en dag gebruikt wordt door de lokale bevolking wanneer er oorlog dreigt. Op zeker ogenblik zie ik een bliksemschicht die onmiddellijk gevolgd wordt door een luide donderslag. We duiken in elkaar en wachten even af wat er gebeurt. Een beetje verder is een muurtje en wat begroeiing waar we kunnen schuilen. Het regent hard maar het onweer trekt snel verder. We besluiten de wandeling een beetje in te korten en via de meer beschutte kant van het eiland terug te wandelen naar het stadje en de ferryboot. We doen inkopen in de enige winkel in de wijde omtrek vooraleer we terugkeren naar ons stulpje.

Zondag 6 september

Ik kijk uit naar een lazy Sunday (begin ik goed in te worden). Het is zonnig en droog weer. De dag start met een boek in bed. Bert gaat vol goede moed joggen. Hij komt afgepeigerd terug thuis. Off-road in Zweden blijkt niet zo eenvoudig als in België... We ontbijten op ons terrasje. Binnen is immers geen plaats voor een tafel en stoelen. Ik ben erin geslaagd de wasmachine in het douchehuisje aan de praat te krijgen met een verlengkabel en het stopcontact aan de buitenkant. Als je weinig kleren hebt moet je vaak wassen... De kinderen spelen rond het huis en maken allerlei geuren (de zalige geur, de bosgeur,...). Er hangt een dartbord met goede pijltjes. We maken opnieuw een wandelingetje naar het water. Johanna en Thomas vangen een krab en zijn niet weg te slaan van de rotsen. In de namiddag gaan de jongens golfen. De meisjes blijven thuis en doen hun ding.

Maandag 7 september

Vandaag bezoeken we Göteborg, de tweede grootste stad van Zweden. Het wordt al snel duidelijk dat we dit niet goed hebben voorbereid. De musea zijn gesloten op maandag en we weten niet precies wat we allemaal willen zien en waar dat ligt. We maken een wandeling door het centrum en tegen lunchtijd stappen we een restaurant binnen waar veel Zweden op het terras zitten. We vermoeden dat het Zweden zijn, veel buitenlandse toeristen zijn er immers niet in deze vreemde tijden. Ook hier heb je enkel de keuze tussen vlees, vis of vegetarisch. Er staat water op tafel evenals een slakom en kleine bordjes. De koffie achteraf is ook hier inbegrepen. Het eten heeft een Mexicaanse toets. De borden zijn gedresseerd met een grote hoeveelheid koriander. Gelukkig hebben we voor Johanna een portie zonder koriander gevraagd. Voor minder dan 60 Euro hebben we met vijf personen zeer lekker gegeten. Na het eten gaan we op zoek naar een broek voor Thomas. We vinden de perfecte winkel en ‘t menneke heeft nu een heel goede ravotbroek. We wandelen helemaal tot aan het beeld van Poseidon en zetten vervolgens koers naar Haga waar allerlei leuke boetiekjes en hippe koffiezaakjes te vinden zijn. Veel tijd om rond te kijken hebben we echter niet want onze parkeertijd loopt af. We rijden met de auto naar de botanische tuin. In het park eten we eerst een ijsje en profiteren van de WIFI om enkele mensen te bellen (videochat). De botanische tuin is prachtig! Zelfs ik kan er echt van genieten... Zeker doen als je eens in Göteborg komt. Na het avondeten kijken we samen naar de tekenfilm ‘Ballerina’. Daarna is het tijd om onze zetel om te bouwen tot bed.

Dinsdag 8 september

Bert heeft een afspraak bij een osteopaat omdat hij last heeft van zijn rug. Terwijl hij weg is pakken wij alles in en maken het huisje terug proper. In de late voormiddag zetten we koers naar het oosten, naar Tiveden. Centraal in Zweden liggen twee heel grote meren. Bert heeft een camping gevonden ergens tussen deze meren. Ja, we gaan terug kamperen... Tegen lunchtijd passeren we in Lidkönig. We beginnen het Zweeds lunchconcept onder de knie te krijgen. Ook hier een restaurantje gevuld met Zweden en een beperkte kaart. Er staat water op tafel en we krijgen een slaatje vooraf. We kunnen buiten eten op het binnenpleintje onder een grote pruimenboom, redelijk idyllisch... Ook deze keer smaakt het zeer goed en kost het weinig geld. Na een wandelingetje door het centrum zetten we onze weg verder. We doen inkopen onderweg want er zijn geen winkels in de buurt van waar wij logeren. De camping wordt uitgebaat door een Nederlands koppel. We zetten onze tenten op en gaan daarna kijken naar de zonsondergang aan het meer. We zien een prachtig gekleurde hemel. Er staat een stevige wind waardoor er een echte golfslag is op het meer. We kruipen op tijd in ons warme nest.

Woensdag 9 september

We worden wakker met regen en blijven dus extra lang liggen. De camping is top en is uitgerust met heel goede faciliteiten. Er is ook een binnenkeuken waar we gaan ontbijten. We besluiten om in de voormiddag voor school te werken vermits we hier lekker warm en droog zitten. De eigenaar van de camping komt binnen om het onderhoud te doen en we geraken aan de praat. Na het middageten is het helemaal opgeklaard en maken we een stevige wandeling door de bossen rond de camping langs hele smalle paadjes en door dichte begroeiing. We komen aan een meer met een schuilhut en een vuurplaats. Ook hier ligt alles klaar om een vuurtje te maken. Er is een ongeschreven regel dat je, wanneer je een vuur maakt, alles klaarlegt voor de volgende passant die een vuur wil maken. Terug aan de camping spelen de kinderen buiten tot het donker wordt. Wanneer de duisternis is ingevallen maken we een tochtje door het donkere bos (zonder zaklamp). Sommigen doen dit met knikkende knieën, anderen genieten met volle teugen. Hierna is het echt wel bedtijd...